Úvod   |   Galeria   |   Napíšte mi

Amerika

V roku 1996 som sa krátko dostal do Kostariky. Pekný výlet, krásna krajina, ale za srdce ma nechytila. Rovnako ako jeden bleskový výlet do Kolumbie a Venezuely na jar 1998. V roku 2000 sme sa s Mirom Halfarom a Michaelom Wohlschlagerom vybrali do Chile. Fantastická partia, úžasná sranda, nádherné rastliny. Veľa krásnych zážitkov a fotiek. Tri cesty do Brazílie s Mirom Halfarom (z toho dve s Wernerom van Heekom) boli nesmierne pohodové a opäť veselé. Ako môžete vidieť, pozorovali sme veľa zaujímavých rastlín a dokonca našli nový diskáč.

Cesta do Chile bola východisko z núdze. Veľmi som chcel vidieť Pyrrhocactus umadevae, ale za nalietané míle sa s Lufthansou nedalo letieť do Buenos Aires. Len do Santiago de Chile. Cez Buenos Aires. Nehľadajte logiku...

Miro vymyslel Chile. Niekde sme sa náhodou stretli s Michaelom Wohlschalgerom. Keď počul, že ideme za more, hneď sa hlásil do partie. Pýtam sa ho, aké rastliny chce vidieť. Hovorí, že tie naše. OK. Ideme štyria - Miro, Blažka, ja a Michael. Dokonalý partner na cestu. Smiali sme sa od začiatku do konca. Michael veľa fotil. Nie len kaktusy. Používal profesionálnu Nikon výbavu. Prvýkrát som fotil s jeho Nikkor 16 mm Fisheye. Úchvatné sklo. Konečne som si ho po rokoch kúpil.
V roku 2000 bolo Chile určite iné ako je dnes. Nachádzali sme toľko "suchých zón", že som mal pocit cestovať po gorbačovovskom Rusku. Žiadna reštaurácia, hotel, alkohol. Des. Ale pekná krajina, nádherné kaktusy. A medzitým ubehlo 24 rokov...

Výlet do Paraguaya a Argentíny na jeseň 2012 bol z úplne inej kategórie. Vymyslel som si Argentínu, lebo som chcel mnoho rokov vidieť Pyrrhocactus umadeave. Pôvodná predstava bola stráviť na ich nálezisku dva - tri dni. Len sedieť, dívať sa a fotiť. Nakoniec sa to zmenilo na našu klasiku. Trochu sme sa ponáhľali po rôznych flekoch. Ostatne ich všetky môžte tu vidieť. Na druhej strane sa táto cesta líšila od všetkých doterajších. Ani raz sme nespali v spacákoch niekde vonku, ale vždy v nejakom lacnom hotelíku. A vždy sme výborne večerali. A "koštovali" miestne malbeky. Famózne.
Na tomto mieste by som sa rád poďakoval všetkým priateľom, ktorí nám pomohli s prípravou cesty. Roman Staník, Pavel Heřtus, či manželia Lukešovci. Rovnako ako Mirovi pomohol Petr Kupčák. Dáma a páni, ešte raz vďaka. Výborne sme sa pri "vašich" rastlinách bavili.

Výlet do Paraguaya bola náhoda. Zdalo sa mi škoda letieť cez oceán len kvôli Pyrrhocactus umadeave. Myslel som si, že Mira by som potešil výletom za diskáčmi do Paraguaya. Ako som sa dozvedel, on tam už počas jednej z ciest po Brazílii bol. Objavil Estanciu Apepú a Maju Waibel s rodinou. Ukázal mi tie diskáče na estancii. A s pomocou ich syna sme našli ešte jeden flek Discocactus hartmanni v smere na Capiíbary. A jeden ďalší pri Santa Rosa z poznámok A. Arzbergera. Úspešná cesta.

Pri prvej ceste do Mexika sme vo februári 1990 leteli s ČSA cez Kubu. V lietadle bola aj turistická skupina vedená Doc. Habermannom z Plzne. Zobral nás do ich autobusu a povozil pár dní po Havane. Veľmi príjemný pán. Vďaka mu.
Súčasťou veľkej a rýchlej cesty po Latinskej Amerike na jeseň roku 1993 bola aj dvoj, či trojdňová návšteva Kuby. Pocitovo bola Kuba výborná, ale žiť som si tu nedokázal predstaviť. Ako život neskôr ukázal, dokázal som to. Mnoho mesiacov. Dnes je Havana neskutočne fotogenická a príjemná. Vzdelaní ľudia, krásne ženy a famózne cigáry so suchým rumom sú pozitívnym bonusom života na ostrove. Ako bonus krásne malé melokaktusy (matanzanus a actonacanthus). Čo viac si môže človek želať?

Argentina, Buenos Aires

1.8.2009 | 287
Buenos Aires je hlavné mesto Argentíny. Oficiálne má niečo cez 3 milóny obyvateľov. S predmestiami viac ako 10. Po skončení kaktusárskeho výletu sme sa päť dní flákali. Krásne mesto. Na európske pomery veľmi čisté. Okrem výborných steakov sme chodievali...

Argentina, Colome - Cafayete

1.8.2009 | 87
Colomé sa pýši najvyššie položenou vinicou na svete - 3200 m n. m.. Pili sme jej víno. Výrazne lepšie je to z 1700 m n. m.. Sami sa hodnotia ako stredne veľké vinárstvo. Ročne produkujú okolo 1 milióna fliaš. Zdá sa mi, že na argentínske pomery to bude...

Argentina, Humahuaca - Yavi

1.8.2009 | 116
V Humahuaca spíme prvýkrát v hosteli Munay. Je to malá sieť hotelov po severnej Argentíne. Mimo sezóny sme za slušné ubytovanie platili 15 Euro na osobu a noc. Humahuaca sa nachádza v nadmorskej výške 2900 metrov. Ráno je vonku 12,8°C. Po krátkej prehliadke...

Argentina, Iruya - Jujuy

1.8.2009 | 52
Radi by sme videli ešte jeden flek neowerdermannii. Z hlavnej je značená odbočka v smere do turistickej Iruja. Obloha sa zaťahuje a na hrboľatej terasérií upaľujeme koľko autá dajú.

Argentina, La Quiaca

1.8.2009 | 33
Ako všetci v poslednej dobe, aj my sme chceli vidieť yavie. GPS údaje sme mali, ale tie boli len na ceste. Kde v tých horách hľadať...
Nakoniec to ani dlho netrvalo. Problém bola tá prvá, potom sme ich nachádzali jednu za druhou. Taká argentínska...

Argentina, Purmamarka - Humahuaca

1.8.2009 | 45
Z Purmamarka ideme do Humahuaca. Pekná cesta. Krásne scenérie. Okolo cesty vidíme pekné veľké gymnokalýcia. Zrejme saglionis aff. Z okolia Tilcara sú to určite tzv. tilcarense.

Argentina, Quebrada de las Conchas

1.8.2009 | 51
Od začiatku pobytu v Argentíne som mal dojem, že krajinársky jej toto "zasnúbená zem". Mexiko má najzaujímavejšie rastliny, ale nemá tak úchvatné cesty, výhľady, hory.

Cesta z Cafayete do Salta ide cez Quebrada de las Conchas. Pre mňa najkrajšie...

Argentina, Salta - Molinos

1.8.2009 | 104
Pri výjazde zo Salty urobím chybu a držím sa gpsky, ktorá nás posiela po nejakej bočnej ceste. V zásade je nám to úplne jedno, lebo času je dosť a kaktusov málo. Nakoniec cez Seclantas prichádzame do Molinos.

Argentina, Salta - San Antonio de los Cobres

1.8.2009 | 162
Zo Salta chceme ísť na sever na Jujuy a smerom k bolívijskej hranici. Do GPS-ky som ale naťukal najbližšie umadeave a garmin nás naviedol na cestu do Quebrada del Toro. Začiatok to bol dokonalý.

Argentina, Salta

1.8.2009 | 87
Z Buenos Aires sme leteli najbližším spojom do Salty. Auto nás čakalo na letisku. Prespali sme v nejakom zúfalom hoteli a ráno sme vyrazili za kaktusmi.

Salta je úžasné koloniálne mestečko s takmer 500 000 obyvateľmi. Založená bola v roku 1582...

Argentina, San Antonio de los Cobres - Purmamarka

1.8.2009 | 65
San Antonio de los Cobres je diera stratená na konci sveta. Majú tam ale benzínovú pumpu a jeden slušný hotel. Zrejme drahý. Sú tam ešte dva, či tri lacné hostely. Zvykli sme za prenocovanie jednej osoby s raňajkami platiť okolo 12 Euro. O siedmej ráno...

Bolivia, Cerro de Mutun

1.8.2009 | 45
Miro Halfar bol prvý z bývalého Československa, kto navštívil dve lokality diskokaktusov v Bolívii. Zo Slovenska to pred nami dokázal Albert Škrovan, ktorý nám veľmi pomohol so sprievodcom. Srdečná vďaka.

Od obidvoch kamarátov máme gpsky flekov....

Bolivia, San Miguelito

1.8.2009 | 53
Na nálezisko Discocactus boliviensis doviedol Mira bolivijský sprievodca 18.1.2011. Už je to viac ako jedenásť rokov... Miro mi vravieval, že na flek sa človek nedostane ani keď má presnú gpsku. Neveril som mu. Mal pravdu. Bol to des.

V originálnom...

Chile, Agua Grande

1.8.2009 | 5
Neďaleko od El Trapiche, v nadmorskej výške okolo 368 m n. m..

Chile, Antofagsta

1.8.2009 | 1
Cestu do Antofagasta sme zo začiatku neplánovali. Boli sme ale rýchlo hotoví s kopiapoami na severe mali sme dojem, že máme dosť času. Tak sme sa opätovne vybrali na sever skúsiť nájsť Eriosyce laui. Zbytočne. Ale výlet to bol pekný.

Chile, Barranquillas

1.8.2009 | -1
Na ceste niekde medzi Morado a Totoral.

Chile, Caleta Angosta

1.8.2009 | 4
Do Caleta Angosta nás stiahol Michael. Niekde neďaleko majú žiť drobné tučniaky. Žiadna z fotiek sa nevydarila. Boli veľké vlny a nedostali sme sa bližšie k skalám. Nabudúce?

Chile, Caleta Bandurria

1.8.2009 | 9
Klesáme po pobreží na juh. Copiapoa gigantea je neprehliadnuteľná. V pieskovej hline s trochou rašeliny, takmer na pobreží, rastú snáď najkrajšie kopiapoe. Spolu s nimi Eulychnia sp., zrejme dva druhy a Neoporteria sp..

Chile, Caleta Colorada

1.8.2009 | 12
Cestou z El Cobre do Paposo si všímame, že sa objavili množstvá Copiapoa haseltoniana. Zastavujeme za užívame si tieto prvé biele kopiapoe.

Chile, Cerro Perales

1.8.2009 | 7
Miro spomína nejakú Copiapoa tenebrosa na vysokom kopci pri Taltal. Veľmi dlho hľadáme cestu smerom hore. Takmer z nuly v Taltal sa nakoniec dokážeme vyšverať až do viac ako 1000 m n. m. a skutočne v zapadajúcom slnku nachádzame krásne Copiapoa tenebrosa...

Chile, Chanaral

1.8.2009 | 6
V Backebergovom Kakteenlexikone je fotka Copiapoa chanaralensis. Opäť jedna z tých -toto musím raz mať. Keď ideme okolo Chaňaral vynorí sa mi spomienka na fotku. Výsledok je typický pre taxonómiu obchodníkov - jedna trochu odlišná rastlina. Iank sa v...

Chile, Cifuncho

1.8.2009 | 28
Mierime do Cifuncho. Mali by tam rásť nejaké telocefaly. Tie sme nenašli. Po ceste si všímame a fotíme vysoké Copiapoa sp. (1520). Tesne pri Cifuncho na skalách pozorujeme zaujímavé tzv. Copiapoa goldii n. n. (1521) a Eriosyce rodenthiophila. Neďaleko...

Chile, El Cobre

1.8.2009 | 23
El Cobre je naša prvá a najsevernejšia zastávka na pobreží Pacifiku a odtiaľ už len klesáme na juh k Taltal. Typickými rastlinami sú Copiapoa solaris (1496). Nepekné, ale v zbierkach vzácne rastliny. Aklimatizácia je ťažká. Ďalší rast problematický. Okrem...

Chile, El Morado

1.8.2009 | 6
Druhá zastávka za Copiapo. A prvá "biela" Copioapoa lembkei (1495). V nadmorskej výške okolo 100 m rastú tieto príťažlivé rastliny v nadrobenej žulovej drti.

Chile, El Trapiche

1.8.2009 | 4
Asi 80 km severne od La Serena stojíme neďaleko El Trapiche. Len tak, zo zvedavosti. Príliš gustiózne rastliny sme nenašli. 348 m n. m. a podľa Piante Grasse by tu mali byť Copiapoa alticostata (1493), Eulychnia igueguensis,alebo saint pieana (1494),...

Chile, Esmeralda

1.8.2009 | 52
Jedno z najúžasnejších chilských nálezísk. V okolí Esmeralda sa túlame 9. aj 10.3.2000. Nádherné kaktusy, krásne scenérie. Magické miesto.

Chile, Fray Jorge

1.8.2009 | 11
Posledná zastávka na chilskej ceste. Nadmorská výška okolo 300 m. Neopakovateľne krásne Eriosyce aurata ssp. limariensis. Našli sme veľmi veľa semien. Bola to krásna cesta. Výborná partia, dokonalá zábava.

Chile, Freirina

1.8.2009 | 5
Neďaleko od Freirina, nadmorská výška okolo 280 m. V pieskovito-kamenistom substráte.

Chile, Huasco

1.8.2009 | 13
Kedysi dávno, možno v šiestej, či siedmej triede, som si na bratislavskej burze od Ľuba Vlasáka kúpil Neoporteria villosa. Určite to malo nejaké iné rodové meno, ale vilosy boli a zostali krásne kaktusy.

S kusom sentimentu v duši sa teším do...

Chile, Incahuasi

1.8.2009 | 4
Neďaleko Incahuasi sme vo výške asi 880 m našli peknú populáciu Eriosyce aurata.

Chile, Los Chorros

1.8.2009 | 6
Pri ceste na Los Chorros sme vo výške okolo 280 m n. m. objavili Thelocaphala heinrichiana. Zvláštne rastliny, tvoriace prechod medzi typickými tzv. Chileorebutia a normálnymi Neoporteria.

Chile, Morado

1.8.2009 | 4
Neďaleko Morado sme vo výške asi 160 m n. m. hľadali Thelocephala krausii. Našli sme veľa múmií, ale len jednu živú rastlinu. Podobala sa na schouru... Na okolitých kopcoch sme pozorovali Copiapoa megarhiza ssp. echinata.

Chile, Pan de Azucar

1.8.2009 | 16
Od Esmeralda sme vošli do Národného parku Pan de Azucar. Veľa sme tam toho nevideli.

Chile, Paposo

1.8.2009 | 24
Paposo bol prvý vrchol chilskej cesty. Najskôr sme videli krásne Copiapoa haseltoniana. Potom sme zistili, že by sme tam mohli jesť varenú stravu. Ukecal som bufetárku, že nie sme policajti a nutne potrebujeme k životu pivo. Po niekoľkých dňoch "suchôt"...

Chile, Portofino

1.8.2009 | 6
V starých časopisoch sa pomerne dosť času venovalo rastlinám rodu Chileorebutia. Dnes Thelocephala. Pekné kaktusy. Snažil som sa získať informácie o ich výskyte, aby sme videli čo najviac nálezísk. Tu sme vo výške necelých 100 m n. m. hľadali a aj našli...

Chile, Rancho Monte

Prechádzame cez Paposo na juh. Za dedinou pozorujeme krásnu populáciu Copiapoa haseltoniana (1504). Kriedovobiele rastliny. Asi 4 m n. m.. Okrem kopiapoí pozorujeme aj jeden druh Neoporteria sp..

Chile, San Pedro de Atacama

1.8.2009 | 19
Miro vymyslí návštevu najväčšej (?) meďnej bane na svete - Chuquicamata. Neskôr si uvedomíme, že máme pickup a niekto by musel zostať strážiť vecí. Kašleme na baňu a ideme sa pozrieť do San Pedro de Atacama. Krásne dedinka. Stúpame vyššie k vulkánom a...

Chile, Santiago de Chile

1.8.2009 | 6
Santiago de Chile. Kedy sa sem znovu dostaneme?

Chile, Taltal 01

1.8.2009 | 5
Od severu sa blížime k Taltal. Niekde by tu mali rásť Copiapoa albispina. Jediné miesto, kde by to mohlo byť, sú strmé skaly od mora. Štveráme sa hore a vo výškach cez 100 m n. m. ich aj nachádzame.

Chile, Taltal 02

1.8.2009 | 10
V niektorej z Haageho kníh je vyobrazená Copiapoa cinerea na nálezisku. Nemohol som na tú fotku zabudnúť. Dnes by sme mali tieto úžasné rastliny vidieť. Bolo to dokonalé. Verte mi. Stoja za cestu cez oceán. Nadmorská výška 155 m..

Chile, Taltal 03

1.8.2009 | 13
Copiapoa krainziana je jedným z veľkých lákadiel v Taltal. Vieme, že rastie ďaleko od cesty. Našľapali sme sa za ňou. Michael tu mal okolo 65 rokov a na konci už mal chodenia plné kecky. V priebehu celodennej chôdze sme videli Neoporteria sp., Copiapoa...

Chile, Totoral Bajo

1.8.2009 | 17
Záverom cesty sme sa dostali k Totoral Bajo. Nádherné náleziská s nepredstaviteľnými množstvami Copiapoa dealbata. Krajinárska špička. Okrem spomínaných dealbát sme vo výškach okolo 200 m n. m. videli Copiapoa echinata ssp. borrealis, Thelocephala glabrescens,...

Chile, Totoral

1.8.2009 | 8
Posledná zachádzka pred spiatočnou cestou do Santiago de Chile. V rovine okolo cesty, vo výške okolo 170 m n. m., pozorujeme zaprášené Copiapoa cuprea a Tephrocactus sp..

Chile, Vallenar

1.8.2009 | 2
Zastávka pri Vallenar, nadmorská výška 566 m.

Colombia, Santa Fe de Bogota

Costa Rica, Volcan Irazu

Cuba, La Habana

1.8.2009 | 194
Havana je asi dva a pol miliónové hlavné mesto. Stará Havana je turistickou atrakciou. Podobne ako mnohé ikonické bary a výborné reštaurácie s atmosférou a čarom prvej polovice minulého storočia. Inak tu beží čas. Treba si zvyknúť a vychutnávať.

Cuba, La Habana, Hotel Nacional

1.8.2009 | 10
Hotel Nacional. Inaugurovaný 30.12.1930. Symbol starých čias s ich flairom. Nie je z neho najkrajší pohľad na Malecón, ani na more. Ale má najúžasnejšiu atmosféru. Svoj genius loci.

Cuba, Santiago de Cuba

1.8.2009 | 97
Santiago de Cuba je druhé najväčšie mesto na Kube a zároveň aj hlavné mesto rovnomennej provincie . Leží na juhovýchodnom pobreží ostrova. Má okolo pol milióna obyvateľov.
Mesto je jedným z najstarším osídlení na ostrove. Založil ho už v roku 1515...

Cuba, Santiago de Cuba, Hotel Casa Granda

1.8.2009 | 8
Môžem iba súhlasiť s hodnotením hotela na platforme Tripadviser: "Tento krásny koloniálny hotel v historickom centre Santiaga de Cuba, postavený v budove z roku 1914, ponúka pohodlné izby, personalizované služby, fitnescentrum, živú hudbu, masáže a telové...

Cuba, Varadero - La Habana

1.8.2009 | 17
Cesta z Havany na Varadero je klasika, ktorú absolvoval skoro každý, kto navštívil niektoré z týchto stredísk turizmu. Človek si urobí trochu predstavu o krajine, vegetácií, poľnohospodárstve.

Cuba, Varadero

1.8.2009 | 8
Varadero sa za tých viac ako tridsať rokov neskutočne zmenilo. Takmer žiadne divé pláže. Každý kúsok pieskovej pláže patrí do niektorého z nekonečného radu hotelov. Úroveň hotelov je na veľmi dobrá.

Cuba, Varadero, Mansion Xanadu

1.8.2009 | 34
Podľa stránok správcu hotela (www.varaderogolfclub.com), stavbu Xanadu Mansion navrhli architekti Covarrocas a Govantes v júli 1927. Majiteľomu tohto exkluzívneho objektu bol francúzsko-americký milionár Irénée du Pont. Počas jeho života sa spoločnosť...

Cuba, Vinales

1.8.2009 | 11
Ako pekne uvádza slovenská wikipedia, "Viñales je krasové údolie na západe Kuby. Leží v provincii Pinar del Río 150 km juhozápadne od Havany. Mestečko Viñales podľa ktorého sa údolie nazýva, leží práve v tomto údolí. Údolie je obklopené tzv....

Cuba, Yacabo Abajo

1.8.2009 | 4
Južné pobrežie východu Kuby. Východne od Santiago de Cuba, či od Guantanamo. Opäť spomínam na dávne články Honza Říhu, či Honza Glosera. Fotogenické.

Paraguay, Asuncion - San Estanislao

1.8.2009 | 19
Na letisku si objednávame taxík a ten nás vezie do najbližšieho hostela. Domáca nás majstrovsky ošklbala. Druhý deň ráno sme na letisku prenajali auto a vypadli z Asuncion. Prvý deň sme najazdili 173 km a nevideli sme nič.

Paraguay, Capiibary

1.8.2009 | 11
Tretí flek Discocactus hartmannii. Majin syn nám večer hovorí, že ich sused má na estancii tiež diskokaktusy. Je ochotný nás tam doviezť a hovoriť s majiteľom. Sused v Paraguayi je vzdialenejší ako sused v Strednej Európe. Možno hodinu sme sa vozili po...

Paraguay, Estancia Apepu

1.8.2009 | 44
Miro bol v Paraguayi v minulosti. Úplnou a nepredstaviteľnou náhodou sa dostal na Estancia Apepú. Keď videl domácu, Maju Waibel, okamžite začal nemecky. Trafil sa presne. O diskáčoch ona nevedela nič, ale jeden jej gaucho reagoval okamžite a správne....

Paraguay, Santa Rosa

1.8.2009 | 54
Pri Santa Rosa našiel pred rokmi Alexander Arzberger pár flekov Discocactus hartmannii. Podľa jeho slov sú dnes všetky, až na tento, zničené. Poľnohospodárstvo postupuje nepredstaviteľne rýchlo. Kto by sa staral o nejaké zbytočné diskáče?